UNA LÍNEA D'ESCOLA

UNA PROPOSTA DE LÍNIA D'ESCOLA

Si us ho llegiu segur que no us en penedireu, i és molt possible que la vostra claror interior torni a mostrar-vos com n'és d'agradable i engrescador fer de mestre. 

A la part de sota, a Informació addicional, hi trobareu el text de la proposta en pdf.

Una línia d’escola

Potser us pot semblar una utopia o un somni que gairebé tota la mainada, quan acabi la Primària, ho faci entenent el que escolta, comprenent el que llegeix i expressant-se en català, oralment i per escrit, de forma socialment adequada, però no és un somni sinó la floració i el descloure natural d’una línia d’escola en què tot el Claustre rema en el mateix sentit i ho fa respectant les necessitats, capacitats i ritmes de la mainada i les característiques de la llengua, transformant-ho tot en una magnífica eina d’èxit col·lectiu en la qual els primers beneficiats en són els infants.

El que us exposo aquí és una línia d’escola que us pot ajudar a acompanyar la mainada en el seu camí cap a l’excel·lència personal. És una proposta que no és difícil d’entendre, ni complicada de posar en solfa, coherent i ben travada científicament, però que no permet invents de lluïment, ni tenir pressa per fer, ni voler que la mainada aprengui o faci les coses com més aviat millor, sinó que demana paciència, anar al ritme dels infants i oblidar-nos de l’existència d’un món creat pels adults que és a la mida i mesura dels adults i no pas de les capacitats i necessitats actuals dels infants, que són la nostra preocupació i objectiu de la nostra feina.

...

El més fonamental, i la paraula ja ens hi porta, són els fonaments, els fonaments són allò que no es veu, allò que gairebé ningú té en compte, allò que si no és ferm farà que l’edifici s’esquerdi i, fins i tot, s’enfonsi, per això cal reconèixer la tasca que fan les mestres d’Infantil quan prioritzen que la mainada es doti d’uns bons fonaments,  malgrat que ningú se n’adoni ni els ho tingui en compte. Tothom depèn d’Infantil.

...

La capacitat fonamental, ens agradi o no ens agradi, és la que emmarcarà tot el procés educatiu i és la que ens distingeix com a ser humans, i és la capacitat de comunicació oral que engloba la capacitat de comprensió i d’expressió oral.

És tant i tant important la biblioteca personal de català oral que d’ella en depèn la nostra capacitat de pensament, d’expressió i de comprensió, i si això val per a tots nosaltres, per a la mainada també.

Per pensar necessitem paraules, per parlar necessitem paraules, per escriure necessitem paraules, per comprendre necessitem paraules, per a qualsevol forma d’expressió o de comprensió necessitem les paraules, les nostres paraules, la nostra oralitat, la nostra motxilla/biblioteca personal de català oral és la que marca els límits de la nostra capacitat de pensament, de comprensió i d’expressió.

...

La motxilla/biblioteca personal de català oral és com un gran marc que defineix de què podem disposar (tot el que hi ha a dintre), i del que no en podem disposar perquè ens és aliè (tot el que hi ha a fora).

...

Moltes gràcies per la vostra il·lusió, l'escola del futur la farem entre tots.

Felip Ponsatí i Terradas

Catalunya (part dels Països ocupats), abril de 2025.

Josep Pla, referint-se a la voluntariosa feinada feta per Pompeu Fabra deia: “Darrere d’aquesta voluntat del nostre amic hi ha una observació bàsica: que el dia que aquest país perdi la llengua passarà a ser una massa traduïda, sense personalitat, negligible, nul·la de dalt a baix”. (Nadala de la Fundació Carulla de l’any 2023).