RESUM

I SI, SENSE PRESSA, ACOMPANYÉSSIM LA MAINADA EN EL SEU CREIXEMENT?

Amb un convenciment absolut, a l'acabament hi poso:

I com que al començament us deia que volia que tot plegat fos un cant a l’esperança, i podria ser que molts de vosaltres penséssiu que difícilment els resultats poden ser uns altres, no me’n puc estar de presentar-vos un dilema i demanar-vos que penseu si hauria estat possible que els vostres alumnes obtinguessin uns altres resultats si des de ben petits, cada dia se'ls hagués envoltat de contes, cançons, poemes,  trencaclosques, joc simbòlic,  pintura amb pinzells, se'ls hagués fet cantar a l'aula i a fora, aprendre versos i dir-los davant de tothom, fer teatre, explicar a tothom què portaven per esmorzar o de quin color eren els mitjons, a respectar als seus companys quan explicaven alguna cosa i que els respectessin quan ho feien ells, que fossin ordenats i respectessin el seu entorn? I que al llarg de I4/P4 fins al CI. cada dia fessin de detectius de la llengua, i que no haguessin hagut d’escriure res de res fins que haguessin disposat de les capacitats adequades,...?

I si quan haguessin arribat a primer s'hagués prioritzat absolutament que aprenguessin a descodificar fent-los llegir a tots cada dia i lligant-ho amb l’escriptura, i s'hagués continuat ampliant els seus horitzons de català oral fent que ells participessin en els contes, les llegendes, les lectures, els poemes, les cançons, fessin explicacions en públic o al mestre, obres de teatre, ...?

I si al CM. i CS., com que ja tenien uns bons fonaments, s'hagués anat ampliant la seva capacitat d’exposició oral preparada, la seva capacitat de lectura i d’exposició del que s’hagués llegit, els dictats i els problemes, el treball en petit grup, la lectura pública de llegendes o contes i el treball sobre autors i biografies, la recitació de poemes prèviament seleccionats i treballats a l’aula, i cançons que ajudessin a crear consciència de grup,...

I si tot això estigués acompanyat de la vostra seriositat, empatia, exigència i exemple sistemàtic, perquè teniu el convenciment que, feu el que feu, el que realment esteu fent és català a través de ... No us sembla que la resposta de molta mainada hauria estat diferent, molt més positiva?

Potser us pot semblar ciència ficció, però és el que passaria si des de ben petits féssim les coses com les proposo, i no cal esperar nou cursos perquè això passi, potser no anirà tan bé com ho plantejo, però podríem començar demà mateix i en uns quatre mesos es començaria a notar el canvi, poc, perquè el punt de sortida seria molt allunyat del que ens caldria, però si seguim igual com ara no espereu gaire res més, com a molt tapareu alguna esquerda.

Jo estic segur que el que es proposa en aquest projecte va bé i ajuda la mainada a dominar la llengua i moltes altres capacitats, i als docents a assolir els seus objectius pedagògics, si per vosaltres també és així us demanaria que a les reunions, del tipus que siguin, ho expliquéssiu, perquè em sembla que aquesta és una bona manera, i potser l’única, de canviar el sistema educatiu, i si hi ha alguna cosa que us sembla forassenyada fareu bé de fer-me un toc d’atenció i ho repassaré o, si us va bé, en podem parlar.

Moltes gràcies per la vostra atenció.