- Inici>
- MATEMÀTIQUES
MATEMÀTIQUES
No cal cercar matemàtiques a la vida dels adults i portar-la a l'aula, a la vida dels alumnes, encara que siguin petits, n'hi ha per donar i per vendre
PROPOSTES: UN_POLSIM_PROBLEMES_INNOVACIONS
|—— UN POLSIM DE MATEMÀTIQUES (És important que la mainada s’adoni que viu envoltat de situacions matemàtiques i que, moltes, les resolen fent servir, sense saber-ho, operacions matemàtiques senzilles. Les matemàtiques són oralitat).
|—— SITUACIONS I PROBLEMES (Hi trobareu tot un interessant ventall de possibilitats. De tant en tant, la mainada pren les regnes).
|—— QUÈ HAURIA DE SER UNA INNOVACIÓ (Una innovació pedagògica ha d’ajudar la mainada facilitant-los l’aprenentatge, l’adquisició de noves capacitats i ha de repercutir en una millora dels resultats, sinó només és foc d’encenalls, lluïment, una pèrdua de temps injustificable i, potser, un negoci, no tot s’hi val. Si no ajuda clarament la mainada no és una innovació és una moda.).
UN POLSIM DE MATEMÀTIQUES
Hi trobareu unes quantes reflexions, unes d'encertades, d'altres que -segurament- no ho són tant, però que, a través d'elles, es procura que es tinguin en compte les capacitats prèvies que necessita posseir la mainada per a poder-se submergir, de forma gratificant, en segons quines situacions matemàtiques.
Sense un bon domini de català oral és pràcticament impossible poder anar més enllà de la manipulació. Una bona motxilla personal de català oral i una certa capacitat de descodificació són essencials per a poder comprendre el que es llegeix.
Cap al final, hi trobareu una proposta per treballar la resta en relació a la llengua oral.
SITUACIONS I PROBLEMES
És una proposta semblant a la dels DICTATS, bàsicament, es tracta que siguin uns alumnes (rotatòriament) els qui hagin de proposar "un problema" i la resta de companys, treballant en petit grup resoldre'l. Després es posa tot en comú. Si us llegiu la proposta segur que ho veure-ho més clar.
QUÈ HAURIA DE SER UNA INNOVACIÓ?
Ara, la moda "que cal comprendre-ho tot" s'ha desplaçat cap a les operacions elementals. El sol fet de pensar que allò que fem nosaltres és la millor manera de fer-ho ens hauria de fer dubtar de la bondat i intel·ligència de certes propostes, perquè hi ha moltes altres maneres de fer les mateixes operacions (+, -, x, :) i que ens són absolutament desconegudes o incomprensibles, però van igual de bé.
El temps és de les poques coses que podem disposar al sistema educatiu, és un bé preciós per a la mainada i hauríem de cuidar molt com el fem servir, i voler fer entendre la mecànica de certes operacions (hi ha tantes mecàniques com cultures) és una absoluta pèrdua de temps per a nosaltres i per a la mainada.
A l'escrit he procurat remarcar el que considero realment important.
Informació addicional