- Inici>
- CAP A LA LECTURA: EI-CI-CM-CS>
- PROPOSTES I REFLEXIONS SOBRE LA LECTURA: EI-CI-CM-CS
PROPOSTES I REFLEXIONS SOBRE LA LECTURA: EI-CI-CM-CS
LÍNIES GRALS I ASPECTES FONAMENTALS SOBRE LA LECTURA
|—— 1.- INFANTIL I CI REFLEXIONS SOCIALS SOBRE LA LECTURA (Aprendre a llegir és un objectiu que la societat ha encarregat a l’escola).
|—— 2.- PARLEM DEL LLEGIR (Aprendre a descodificar fluidament requereix el seu temps i cada petit bloc de lletres és important, no els ho compliquem innecessàriament).
|—— 3.- REFLEXIONS PER ABANS D’ENSENYAR A LLEGIR I A ESCRIURE (No tingueu pressa és mala consellera, espereu al ventall d’edat adequat).
|—— 4.- EI i CI, SOBRE LA LECTURA (Preparem-los i esperem el moment adequat, aleshores hem de procurar ser sistemàtics, depenen de nosaltres).
|—— 5.- EI i CI, APRENDRE A LLEGIR HA DE SER UN PROCÉS SISTEMÀTIC (A més de sistemàtic, cal que sigui individual i diari, per als infants és molt important).
|—— 6.- EI i CI, PER AJUDAR A APRENDRE A LLEGIR (Hi trobareu propostes que us poden ser útils i orientacions respecte a ritmes i materials).
|—— 7.- EI i CI, UN TEÒRIC ORDRE INICIAL PER ENSENYAR A LLEGIR (Per si us cal una proposta senzilla per encarrilar l’aprenentatge de la lectura).
|—— 8.- CM, JA COMENCEN A LLEGIR MILLOR (Una proposta senzilla per engrescar la mainada a millorar, encara més, la lectura).
|—— 9.- CI, CM, CS i L’ESO: L’ESTONA DE LECTURA GENERAL (És convenient que el mestre també llegeixi, i és una estona que pot donar-nos moltes possibilitats per ajudar la mainada a millorar el seu domini de la lectura).
|—— 10.- PROPOSTA DE PRÉSTEC DE LLIBRES DE LECTURA A LES FAMÍLIES (Hem de procurar anar igualant les possibilitats dels infants i aquesta pot ser una bona manera de fer-ho).
RECORDEU
Només aprendran a llegir si disposen de les dues capacitats indispensables: Una bona motxilla personal de llengua oral en català, i una eficient capacitat de descodificació, que s'aconsegueix fent-los llegir cada dia, poc, però cada dia.
A/ La motxilla personal de llengua oral en català s'ha de començar a omplir de del primer moment que la mainada entra a l'escola, i s'ha de fer de forma sistemàtica i prioritària.
B/ L'aprenentatge de la descodificacio no convé començar-lo abans del ventall d'edat de que va des cinc anys i mig als set-vuit anys (depèn de cada infant), començar abans és obrir una font d'hàbits inadequats i persistents que retardaran el domini de la lectura i, alhora és una pérdua absoluta de temps.
Informació addicional