PROPOSTES I REFLEXIONS SOBRE LA LECTURA: EI-CI-CM-CS

LÍNIES GRALS I ASPECTES FONAMENTALS SOBRE LA LECTURA

            |——    1.- INFANTIL I CI REFLEXIONS SOCIALS SOBRE LA LECTURA   (Aprendre a llegir és un objectiu que la societat ha encarregat a l’escola).

            |——    2.- PARLEM DEL LLEGIR  (Aprendre a descodificar fluidament requereix el seu temps i cada petit bloc de lletres és important, no els ho compliquem innecessàriament).

            |——    3.- REFLEXIONS PER ABANS D’ENSENYAR A LLEGIR I A ESCRIURE (No tingueu pressa és mala consellera, espereu al ventall d’edat adequat).

            |——    4.- EI i CI, SOBRE LA LECTURA  (Preparem-los i esperem el moment adequat, aleshores hem de procurar ser sistemàtics, depenen de nosaltres).

            |——    5.- EI i CI, APRENDRE A LLEGIR HA DE SER UN PROCÉS SISTEMÀTIC  (A més de sistemàtic, cal que sigui individual i diari, per als infants és molt important).

            |——    6.- EI i CI, PER AJUDAR A APRENDRE A LLEGIR (Hi trobareu propostes que us poden ser útils i orientacions respecte a ritmes i materials).

            |——    7.- EI i CI, UN TEÒRIC ORDRE INICIAL PER ENSENYAR A LLEGIR (Per si us cal una proposta senzilla per encarrilar l’aprenentatge de la lectura).

            |——    8.- CM, JA COMENCEN A LLEGIR MILLOR (Una proposta senzilla per engrescar la mainada a millorar, encara més, la lectura).

            |——    9.- CI, CM, CS i L’ESO: L’ESTONA DE LECTURA GENERAL (És convenient que el mestre també llegeixi, i és una estona que pot donar-nos moltes possibilitats per  ajudar la mainada a millorar el seu domini de la lectura).

            |——    10.- PROPOSTA DE PRÉSTEC DE LLIBRES DE LECTURA A LES FAMÍLIES (Hem de procurar anar igualant les possibilitats dels infants i aquesta pot ser una bona  manera de fer-ho).

RECORDEU

Només aprendran a llegir si disposen de les dues capacitats indispensables: Una bona motxilla personal de llengua oral en català, i una eficient capacitat de descodificació, que s'aconsegueix fent-los llegir cada dia, poc, però cada dia. 

A/ La motxilla personal de llengua oral en català s'ha de començar a omplir de del primer moment que la mainada entra a l'escola, i s'ha de fer de forma sistemàtica i prioritària.

B/ L'aprenentatge de la descodificacio no convé començar-lo abans del ventall d'edat de que va des cinc anys i mig als set-vuit anys (depèn de cada infant), començar abans és obrir una font d'hàbits inadequats i persistents que retardaran el domini de la lectura i, alhora és una pérdua absoluta de temps.