CAP A LA LECTURA: EI-CI-CM-CS

El procés d'aprendre a llegir demana una preparació tranquil·la i, quan és el moment, la sistematització de la descodificació.
Amb una bona capacitat de descodificació i una bona motxilla personal de català oral la comprensió és AUTOMÀTICA.

 

DEL SO A LA COMPRENSIÓ

EL CONJUNT SOBRE LA LECTURA, INTERNAMENT, TÉ DOS GRANS BLOCS

A/ REFLEXIONS I PROPOSTES D'ACTIVITATS SOBRE LA LECTURA

B/ MATERIALS PER APRENDRE A LLEGIR, I PER QUAN JA EN SABEN UNA MICA  (DINTRE DEL BLOC DE LLIBRES HI HA MATERIALS COMERCIALS)

També hi ha unes fitxes que recorren tots els conjunts sil·làbics, és una bona eina de suport. Les han fet les mestres del CI de l'escola Guillem de Montgrí (M. Gràcia Pascual, Maite Xifra, Marta Maspoch, Eulàlia Esteve i Montse Xifra). Moltes gràcies per la seva aportació.

Els poemes dels petits són d'en Desclot i la Mercè Galí, del llibre "El domador de paraules" de La Galera. Us els posem com a exemple.

També hi trobareu unes quantes propostes sistematitzades molt agradables de seguir i que treballen tots els blocs sil·làbics del català. Al mercat n'hi ha d'altres.

"A poc a poc" és un material comercial de 18 llibrets que s'ha comprovat que està esgotat, per això 4 dels llibrets són força vells, sobretot el que treballa la "m".

“Beceroles” és una proposta molt completa i suau.

“Lectura individual alumne-mestre”, és una proposta que abasta totes les combinacions sil·làbiques i, alhora, prioritza que l’alumne llegeixi diàriament i ho faci al costat del mestre.

"Xino-xano". Només hi trobaran un exemplar de mostra, el primer, de la col·lecció

En tots els casos la sistematització està assegurada.

Procureu recordar el lligam indissoluble que hi hauria d'haver entre la lectura i l'escriptura. Després de cada lectura, feu que l'alumne transcrigui una o dues paraules (màxim una ratlla) del text que ha llegit i després que llegeixin el que han escrit en veu alta.

LA COMPRENSIÓ LECTORA D’UN INFANT NOMÉS DEPÈN DE LA SEVA MOTXILLA PERSONAL DE CATALÀ ORAL I DE LA SEVA VELOCITAT DE DESCODIFICACIÓ.

La comprensió lectora apareix quan es troben les dues capacitats. Quan les condicions són les adequades no cal fer un esforç concret per comprendre el que es llegeix, senzillament es comprèn. És com un do. Ara bé, si una de les dues capacitats no està prou ben consolidada tampoc no ho estarà la comprensió lectora.

1/ Una bona motxilla personal de català oral, com més rica i plena millor. (A aquesta capacitat ja s'hi ha dedicat tot un apartat, el de la llengua oral).

2/ Una certa velocitat en la descodificació. Si la persona no disposa d'una certa velocitat en la descodificació, anomenada també velocitat lectora o mecànica lectora, és impossible que pugui assolir una bona comprensió lectora.

Mentre no hi hagi una motxilla personal de català oral ben farcida no hi pot haver comprensió, i mentre la velocitat en la descodificació no sigui mínimament àgil, per molts esforços i per molt diverses tècniques que es facin servir, tampoc no hi haurà comprensió.

Amb una lectura poc àgil, tot el temps, tota l'atenció i totes les energies s'han de dedicar a la descodificació, traslladar els signes gràfics a sons. En aquesta situació no li queda temps al cervell per dedicar-lo a la memòria de treball immediata i la informació li arriba com gotes de pluja separades i no pas com un raig continuat. Es pot arribar a copsar el significat de les paraules aïllades però no s'entenen les frases, el text.