REFLEXIONS I PROPOSTES: EI - CI - CM - CS

Una de les equivocacions més grosses del nostre sistema educatiu és la dèria per la precocitat, el "com més aviat millor", i l'acceptacio de mètodes, tècniques i activitats que col·laboren a implementar i a potenciar aquest disbarat.

Per això a les propostes hi trobareu:

PROPOSTES:  FENT CAMÍ CAP A L'ESCRIPTURA DE L'EI AL CS: 1_2_3_4_5_6_7_8_9_10

                          |—     1.- L’ESCRIPTURA ÉS UN FET SOCIAL   (Aprendre a escriure és un objectiu que la societat ha encarregat a l’escola).

                          |—     2.- L’ESCRIPTURA I LA LECTURA PRIMERENQUES (A la vida i a l’escola podem fer molts disbarats, i un d’ells és el de voler accelerar els processos naturals. La precocitat fa molt més mal que bé i la majoria de les seves empremtes són negatives i indelebles).

                          |—     3.- EL PROCÉS INICIAL CAP A L’ESCRIPTURA (Aprendre a escriure és un procés més lent que no pas aprendre a llegir, però no pas per això més difícil, només cal fer-lo amb tranquil·litat i sistematització i és de resultats segurs).

                          |—     4.- INFANTIL I EL CICLE INICIAL, EINES SENZILLES PER TREBALLAR L’ESCRIPTURA (Si sou conscients que cal respectar els ritmes de maduració de la mainada i no us entossudiu a tenir pressa, tots els vostres alumnes us ho acabaran agraint i tots plegats gaudireu amb els resultats).

                          |—     5.- ELS DICTATS  (Hem transformat una eina de tortura en una eina d’aprenentatge autònom).

                          |—     6.- CM, CS I ESO. ALTRES PROPOSTES DE  DICTATS (Amb el model bàsic n’hi hauria prou, però com que a vegades cal anar més enllà, doncs ...).

                          |—     7.- PER AL CM I EL CS: EL CERCLE D’EXPRESSIÓ (Escoltem, ens fixem en les paraules clau, en parlem, escrivim, ens ajudem, sumem idees i coneixements, ho compartim, ho exposem, ho recollim per escrit i, si cal , passats un parell de dies, ho repassem i ho expliquem).

                          |—     8.- L’ORTOGRAFIA – I  (Pot deixar de ser una barrera gairebé infranquejable i un maldecap per a molts docents).

                          |—     8.- L’ORTOGRAFIA – II  (Tot un ventall de possibilitats reunides per fer més fàcil la feina de tothom).

                          |—     9.- CI, CM i CS CAP A L’ACCENUACIÓ (L’accentuació demana calma i tranquil·litat perquè és una tasca gairebé musical, la majoria de les vegades depèn de l’oïda i, prèviament, cal haver fet molta feina de preparació).

                          |—     10.- CS, CAP ELS DIFTONGS (Sense una  oïda entrenada és molt difícil adonar-se dels diftongs, de fet, depenen de la llengua oral).