PER A SER LLEGIT...QUAN VULGUEU

La proposta, si s'hagués de resumir en un títol, segurament el que més li escauria seria: LA NOVA IMMERSIÓ, EINA DE COHESIÓ SOCIAL I CONSTRUCCIÓ PERSONAL.

A l’Equip directiu i als mestres que hi puguin estar interessats.

Benvolguts, igual que aquest primer tros, la part de l’escrit que comença “PER A SER LLEGIT ...” us estranyarà i és possible que tingueu el rampell de no fer-n’hi gens ni mica de cas, és una possibilitat i ho trobaria lògic.

Des de sempre us heu esforçat, us heu format, i heu posat en pràctica el millor que heu sabut tot allò que us havien mostrat; però, malgrat tots els vostres esforços potser us sembli que, des de fa un temps, l’escola ha tocat sostre i que és quasi bé impossible de trencar-lo, si passa això, us demanaria que continuéssiu llegint.

El que plantejo us pot interessar perquè no és un aspecte concret, de detall, sinó un objectiu general d’escola pensat per trencar sostres i cohesionar el centre a l’entorn d’unes línies bàsiques, senzilles, però eficients, encara que, per aquesta mateixa raó, demana una mica de temps per a fer pòsit.

Tots els moments poden ser bons per a fer una reflexió general, però ara que aneu cap a l’acabament d’aquest curs, per molt atrafegats que estigueu, també pot ser el moment de començar a pensar en el vinent amb una certa tranquil·litat i des d’una visió global de l’escola.

PER  A SER LLEGIT EL MES DE FEBRER O QUAN VULGUEU

Durant els primers dies de setembre vàreu fer els últims retocs per al nou curs. El desig que els resultats, aquest cop sí, s’avinguessin amb la il·lusió, l‘esforç, la preparació i la dedicació que hi poseu, era absolut.

Ja heu arribat al febrer i ja comenceu a tenir clar el nivell de correspondència entre la vostra dedicació i els resultats; segurament són semblants als dels cursos anteriors, en algun aspecte una mica millors, potser, però a molta distància dels que realment desitjaríeu que fossin, i així curs rere curs, des de fa ..., quants cursos?

Si quan arriba aquest moment d’anàlisi i de consciencia col·lectiva us sembla que no s’hi pot fer gaire res més del que ja esteu fent i ja us està bé, doncs res, a passar anys; però si us sembla que ja n’hi ha prou i que voldríeu uns resultats més d’acord amb el vostre esforç i dedicació, potser us aniria bé que parléssim una estona. Si de la trobada no en surt res de concret, com a mínim disposaríeu d’un altre punt de vista, en el cas que un dia us sembli que us pot ser útil.

També és possible que us sembli que l’objectiu que plantejo més avall és prou interessant i important com per fer-lo el vostre objectiu general, aleshores perfecte, parlem-ne, i si el que us exposo és el que necessiten els vostres alumnes i vosaltres potser lligarem caps, posarem fil a l’agulla i tot pot començar a canviar.

L’OBJECTIU GENERAL

L’objectiu bàsic, per a totes les escoles, acompanyat de les eines i els camins adequats perquè els alumnes l’assoleixin, em sembla que hauria de ser:

Que, a l’acabament de l’escolarització primària, TOTS els alumnes disposessin de les capacitats i eines necessàries que els permetessin:

Entendre el que escoltessin.

Comprendre el que llegissin.

I sabessin expressar-se en català, oralment i per escrit, de forma socialment correcta.

 Si la mainada no disposa, com a mínim, d’aquestes capacitats com volem que puguin aprofitar el que els ofereix el sistema educatiu i la vida?

 Si us sembla que la consecució d’aquest objectiu per a TOTS els alumnes té un cert punt d’utopia, potser teniu una mica de raó, però us puc ben assegurar que és possible o, com a mínim, és possible acostar-s’hi molt i molt.

 De totes maneres, si decidiu que voleu que els resultats siguin els de l’objectiu o s’hi acostin força, no en tindreu prou canviant la pintura dels decorats, ni fent-los nous, heu de ser conscients que, potser, l’obra resultant serà una mica diferent de l’actual.

 Amb el desig d’haver-vos creat un petit dubte i, si és possible, d’haver-vos ajudat.

Gràcies per la vostra atenció, cordialment.

F. Ponsatí

 PS: Si ho desitgeu podeu contactar a través de la plana web, o a l’adreça:  cargolpt@gmail.com